Wouter Vandenabeele

Istanbul Ekspres: tussen melancholie en vervoering

Monday, 17 Nov 2014

 

GENT - Het was een meer dan gevulde avond in de Handelsbeurs tijdens de vijfde muziekdag van het Istanbul Ekspres festival. Wat opviel was vooral dat de musici allemaal langer wilden spelen. Melancholie, opwinding, virtuositeit mengden zich met feestgedruis. Vooral Istanbul Acoustic Fusion was vrijdagavond een ontdekking.

 

http://www.nieuwsblad.be

 

 

De Gentse muzikanten violist Wouter Vandenabeele en pianist/gitarist Thomas Noel trokken eind oktober naar Istanbul om er te werken met zangeres Ozge Oz Erdogan en percussioniste Ayten Celik. Daarna reisden ze via Hongarije en een migratieroute met de trein terug naar Gent. Hun programma bevatte eigen songs, traditionals en een leid dat hen werd toegeschoven.

Woensdag hadden ze nog twee uur lang in het Muzikantenhuis (Dampoortstraat) gespeeld. Het viel op hoe vlot ze elkaar al vonden. Rasmuzikant Wouter Vandenabeele heeft de gevoeligheid van de Turkse, Griekse en Armeense muziek in de vingers. Mooi is het hoe hij met ongewone klanken en kleine versieringen de muziek kleur en drive geeft. Thomas Noel begon mooi op de piano en sleurde ons meteen de Oosterse wereld binnen. Hij wisselde geregeld af tussen de toetsen en zijn gitaar. De heldere stem van Ozge Oz Erdogan dreef broos boven de muziek uit, maar de zangeres gooide zich ook voluit in een opzwepende meezinger. Ze speelden ook een Armeense song die ze van de opvallende zangeres Gaya in Gyor, niet zo ver van Boedapest hadden geleerd. Op het einde kwam Gentenaar Mustafa Tekir die baglama (een snaarinstrument) speelt, nog even meedoen. De band dompelde ons volledig onder in die wereld van heimwee, melancholie en vrolijkheid om de pijn te verzachten. 

Ze blijven samen musiceren. Volgend jaar tijdens Europalia, met Turkije als centraal land, is het project Yolda opnieuw te horen.

© woutervandenabeele.be 2007-2014 - site: arban